Allotjament a Xaouen (o Chaouen, o Chefchaouen)

Escollir allotjament a Xaouen (o Chaouen, o Chefchaouen...) no va ser fàcil: l’oferta és abundant i, com sempre a les ciutats històriques marroquines, hom ha d'escollir entre allotjar-se a l'interior de la medina o fora d'aquesta. Cada viatge té les seves necessitats en funció de la companyia (si anem sols, amb nens, amb avis, amb amics,...) o del mitjà de transport (principalment si portem cotxe...) i l'elecció de l'allotjament sempre el fem en funció d'aquests paràmetres.

En la nostra primera visita a la ciutat vam observar que l'oferta a la medina era molt abundant i que els llocs més atractius estaven fora de la medina o són massa cars. Així, a continuació us oferim dues possibilitats que hem provat nosaltres mateixos i una tercera que també us recomanem:

1. A l'interior de la medina: un clàssic de tota la vida, però molt recomanable.
  2. A prop de Chaouen: un hotel rural magnífic i acollidor.
  3. A l'exterior de la medina: amb piscina i molt d'encant.

1. En preguntar, el lloc que tothom recomana a la medina per la seva qualitat-preu  la resposta era invariablement “El Guernika” però, alhora, també ens deien que potser no era el lloc més addient per anar amb nens. Per la descripció de l’ambient cumbayá de fa anys, de fumadors de tota mena d’herbes i de la manca de banys a les habitacions vaig estar a punt d’escollir un altre lloc. Però en entrar al TripAdvisor vaig veure clarament que no n’hi havia per tant i que, a més, les habitacions havien estat reformades recentment equipant-les totes elles amb bany. I va ser un gran encert, hi tornaria sense cap mena de dubte amb nens o sense.

Hostal Gernika
Adreça: Onssar, 49 - Chefchaouen, Marroc
Telèfon: +212 539 987 434
Email: hostalgernika@hotmail.com
Preu: 300 DH (27€) una habitació triple amb bany només allotjament
Links: Crítiques al Tripadvisor

(clicar sobre les imatges per ampliar-les)
SITUACIÓ: Dins la medina a mig camí entre la Place Utta Hammam i la sortida cap a Ras-el-Maa. Les indicacions de la Lonely Planet són exactes malgrat que el camí no és directe des de la plaça i cal perdre’s una mica pels carrerons de la medina, que forma part de l’encant. El vam trobar, però, al primer intent, a un parell de minuts caminant del parking de l’Hotel Parador (on vam deixar el cotxe aparcat) i pel camí la gent ens anava indicant, fins i tot sense preguntar.

ARQUITECTURA: Gran casa tradicional de la medina ben conservada, sense luxes ni estridències, però amb bon gust. Boniques petites terrasses amb vistes sobre el poble.

SERVEI I NETEJA: Molt net en general, però alguna de les habitacions que ens van ensenyar tenia algun signe d’humitat en alguna paret per filtracions de la teulada. La senyora que ens va atendre té un tracte correcte i educat, sense arribar a ser empalagosa, el qual també s’agraeix.

CLIMATIZACIÓ: No.

HABITACIÓ: No disposen d’habitacions quàdruples i ens vam haver d’espavilar amb una triple i els dos nens dormint junts en un llit, però això no va ser cap sorpresa perquè ja ho havíem acordat durant el procés de reserva. L’habitació té el mobiliari imprescindible, sense luxes, però tot en bones condicions. Durant la nit vam passar una mica de calor i alguns gats del carrer no ens van deixar dormir, però d’això l’hostal no en té pas la culpa.

BANY: Petit, però suficient, amb una dutxa

RESTAURACIÓ: Serveixen esmorzars per encàrrec, el que sembla ser un servei nou.

RESERVA: Vam fer la reserva per mail, tot i que segurament sigui més ràpid fer-ho per telèfon, perquè no consulten el mail molt sovint. Malgrat tot, no hi va haver cap sorpresa i tot va ser molt correcte. No tenen web.

ALTRES: Disposen d’un parell d’estanteries amb llibres i guies a la planta baixa a disposició dels hostes que ja m’hauria agradat dedicar-hi una estona més. Pel que fa a l’ambient motxiler i de fumadors de haxix... de motxiles n’hi havia moltes (les nostres incloses) i de la resta jo no en tinc cap constància, de manera que no veig cap mena d’inconvenient per tornar-nos-hi a allotjar amb els nens la propera vegada que passem per Xaouen.

En aquesta població realment no teníem cap "plan B" en la primera visita per a allotjar-nos, però tenim una bona referènca d'un altre viatger en família que potser algun dia tocarà explorar:

Hotel Koutoubia
Adreça: Iben Aaskar , chefchaouen - Maroc.
Tel: (00212) 539988433
GSM: (00212) 668115358
Preu: triple petita amb esmorzar 240 DH
E-mail: hotelkoutoubia@hotmail.fr
Links: Web
Recomanat: per AlbertM qui també anava en família i va trobar el Guernika tancat

2. Si no us ve de gust d'entrar a la medina amb tot l'equipatge, o si veniu d'un llarg dia de conducció i el que voleu fer és "arribar i moldre", és a dir, aparcar davant mateix, descarregar i descansar, a 8 km de Chaouen hi ha el poble de Dardara, que té un magnífic hotel rural que, a més, té jardins, piscina i un restaurant d'excepció. A nosaltres ens resulta increíblement còmode quan viatgem en cotxe. La qualitat-preu és fantàstica.

Dar Dardara
Adreça: Route Nationale 2 de Alhoceima - Dardara - 91000 Chefchaouen
Telèfon: +212 661 15 05 03
Email: jaber@dardara.ma
Links: WebCrítiques al Tripadvisor

(clicar sobre les imatges per ampliar-les)

SITUACIÓ: Finca situada a peu de carretera a la N2 al nucli de Dardara (just al costat de la rotonda on hi ha el control habitual de gendarmeria) a uns 8 km Chefchaouen. El seu accés no té pèrdua i es pot aparcar dins el recinte just al costat d'algunes habitacions, fet que resulta molt còmode.

ARQUITECTURA: Si un no desitja allotjar a Chaouen i prefereix desplaçar-se a la ciutat en poca distància amb cotxe, aquest lloc és ideal perquè està en plena natura i resulta ideal per anar en família. Es tracta d'un conjunt d'edificis de nova construcció (per tant amb totes les comoditats) però respectant la decoració tradicional. És el més semblant a un hotel rural segons els nostres conceptes: un edifici de pedra on se situa el restaurant i la recepció i petits blocs de 6-8 habitacions repartits per un grandiós jardí amb arbres fruiters, on també se situa la piscina ( que els nostres fills van gaudir de valent).Hi ha diverses terrasses de diferents mides on cada un pot gaudir del lloc en funció de les necessitats, podent passar hores gaudint de la tranquil·litat.

SERVEI I NETEJA: El servei és amable. Estat de neteja i manteniment molt correcte.

CLIMATITZACIÓ: El espais i les habitacions estan perfectament climatitzats mitjançant bomba de calor (calefacció a l'hivern i AACC a l'estiu), molt necessari tant a l'hivern com a l'estiu.

HABITACIÓ: La nostra era una habitació triple a la qual van afegir un llit supletori ja que som 2 adults i 2 nens. Com les habitacions són espaioses, cap problema. Les habitacions situades a la primera planta, disposen d'unes precioses vistes sobre el jardí i els camps de cereals que envolten el llogaret de Dardara. Les de la planta baixa, tenen sortida a la terrassa. Les habitacions responen a la decoració pròpia d'un hotel rural i tenen TV, per a qui la miri. El llit, els llençols i els edredons en perfecte estat.

BANY: Bany a l'habitació amb dutxa, neteja correcta i tovalloles enormes i suaus. Assegurar-se que hagin encès l'escalfador de l'aigua calenta quan arribin a l'allotjament (per si de cas).

RESTAURACIÓ: Si l'anteriorment exposat ja no deixa dubte de la qualitat del lloc, és en aquest apartat on cal parar especial atenció. El menjar està simplement exquisit, sense excepció. Puc dir sens dubte que ÉS EL LLOC EN què MILLOR HEM MENJAT AL MARROC, i he menjat molt per aquest país... Recomano especialment l'amanida amb formatge fresc de cabra (típic de la zona), el tajine de conill amb codonys i, l'estrella, el tajine de cabrit amb figues. Simplement espectacular. Els postres, tots ells casolans, no es queden enrere. L'esmorzar es dels millors que hem fet, també, amb ous remenats, bolleria i creps acabats de fer, pa deliciós, suc de taronja, te, cafe, confitures, ... un luxe.

RESERVA: Vam fer tot el procés de reserva mitjançant email perfectament i sense sorpreses i en una altra ocasió vam reservar per telèfon i igualment bé.

ALTRES: L'allotjament disposa de piscina. Portar repel·lent de mosquits és una bona idea ja que en l'estar entre la vegetació observem que hi havia bastants, encara que amb un repel·lent se soluciona. L'allotjament disposa de wifi a la planta baixa de l'edifici comú. Es pot aparcar el vehicle dins de la finca perfectament resguardat.

3. Si no sou tant rurals i de la vostra visita a Chaouen en voleu fer quelcom més urbà, davant d'un parking públic estant al costat mateix de la medina però sense l'enrenou d'aquesta, segurament aquest hotel és una magnífica opció. Pica una mica més de preu, però les referències que en tinc són molt bones i qui me les ha donat té un criteri indiscutible, així que aquest el tenim pendent.

Hotel Darech Chaouen
Adreça: Darechchaouen, Ras el Maa , chefchaouen - Maroc.
Tel: 00212 (0)5 39 98 78 24
GSM: 00212 (0)6 61 10 27 48
Preu: 890 dh B&B FAMILY SUITE
E-mail: darechchaouen@gmail.com
Links: Web - Tripadvisor
Recomanat: per Pablo per la seva situació i piscina

Si us interessaAltres llocs del Marroc on ens hem allotjat amb nens